החזרת חובות - כלכלה של קהילות ידע

חוב למורה

אני מקפיד שתלמיד ישלם שכר לימוד בזמן. תלמיד לא אמור להיות חייב כסף למורה שלו, תשלום שכר לימוד הופך את המערכת של מורה-תלמיד לפשוטה יותר, אני ממלא את החובות שלי לתלמיד והתלמיד ממלא את החובות שלו: נוכחות ותשלום.

לפני כחודשיים הגיע לדוג׳ו תל אביב תלמיד שלא ראיתי שנים ואמר שהוא רוצה לשלם לי חוב ישן. הוא כבר מבוגר, ועברו הרבה שנים מאז שהוא התאמן. בשיחה עם אימא שלו הוא הבין כשהוא היה ילד הם שילמו רק תשלום קטן מאוד, סימלי, בגלל שלמשפחה שלו לא היה כסף. תשלום סימלי של תלמיד שאין לו כסף הוא גם כן תשלום! ולכן קיבלתי מתלמידים ללא אמצעים תשלום בציורי ילדים וגם בפרחים. זה בסדר, תשלום סימלי הוא תשלום לכל דבר ותלמיד ששילם אותו אינו חייב לי אחר כך מאום.

הסיבה להתנהלות הזו קשורה לחופש הפנימי שאני רוצה. אם אחרי שתלמיד עזב את הדוג׳ו המורה חושב שהתלמיד חייב לו זו צרה מאוד גדולה למורה, צרה מאוד גדולה, מלכודת של סבל.

מערכת יחסים צריכה לאפשר נשימה ונשיפה. אם אי אפשר לשחרר אז אי אפשר להכניס אויר חדש. אני משתדל לשחרר, ומצליח, אני אוהב לנשום, זה אחד מסודות ההישרדות, כך אני מגיע לדוג׳ו בשימחה.

חוב לקהילה

אקבן זה לא אני, זה לא יוסי המורה, אקבן זו קהילה, במובן המצומצם של המילה, בני אדם שמתאמנים יחד כבר הרבה שנים. החוב מולי, מול המורה, מסתכם בתשלום ונוכחות, החוב לקהילה אינו כזה פשוט והוא גדול מאוד.

חוב לקהילה אינו חוב כספי, הקהילה לא הלוותה לנו כסף, הקהילה נתנה לנו השראה, עזרה לנו להתמיד ברגעים קשים, עטפה במשמעות את הטכניקות שאנו מתרגלים. החזר חוב כזה חייב להיות בהתאם. תשלום חוב לקהילה הוא מלאכה מורכבת של אנשים יציבים רגשית וחזקים מאוד.

לדוגמה, פרויקט התיעוד, אנציקלופדיית אומנויות הלחימה, הוא החזרת חוב לקהילה שבה גדלתי אני, בוג'ינקאן. וזו החזרת חוב שמיעוטה כספי - עולה כסף לתחזק את מאגר הטכניקות של בוג'ינקאן - ורובה מלאכה, שעות עבודה שהושקעו בתיעוד ויצירת משמעות של הסילבוס של הקהילה בה גדלתי.

כדי להחזיר חוב לקהילה יש צורך בנוכחות בזמנים מסויימים, כמו גינון, כמו הוראה, כמו גידול ילדים, החזרת חוב היא פרקטיקה שמחייבת נוכחות, ממש להיות שם לפעמים. החזרת חוב שקיבלנו באופן ישיר צריכה להיות ישירה גם כן. החזרת חוב כזה היא מדרגה, היא מאפשרת לנו לצמוח כבני אדם חזקים ולשנות תפקיד - מילד להורה, ממטייל למדריך טיולים, ממישהו שנעלב למישהו שסולח.

דוגמאות להחזר חוב לקהילה: וותיק שמלמד מחזיר חוב עצום לקהילה. הוא ממשיך את קו הידע ותורם לו זוית ראיה ופרשנות ייחודית.

וותיק הממשיך להגיע ומתאמן למרות שהוא מבוגר, וחלש יותר - גם כן מחזיר חוב, הוא נותן לכולנו קנה מידה והשראה להמשיך להתאמן.

וותיק המשתמש בידע שלמד באקבן כדי לבנות עסק שלא קשור לאומנויות לחימה, אבל מסביר כיצד - מחזיר חוב לקהילות ידע נוספות כי הוא פותח אופקים, מסביר כיצד אפשר להשתמש בידע הלחימה גם בתחומים אחרים לגמרי.

וותיק המבין כיצד להיות ימאי, יודע לגלוש, להפליג, אוהב את הרוחות והים ויודע כיצד להביא את ההבנה שלו לאקבן, מחזיר חוב לקהילה, הוא מגדיל את מאגר הידע שלנו ומעשיר את כולנו.

כל החזרת חוב כזו הופכת את כולנו, כמובן שגם אותי, לבעלי חוב לנותן. ומאחר ואנחנו יחד כבר עשרות שנים, כולם חייבים למחזירי חובות אלו הרבה מאוד, גם אני.

לא לכל אחד יש את המזל ואת הכוחות להחזיר חוב לקהילה, אני חושב שזה בסדר גמור, לפעמים אין אמצעים להחזיר, זה חבל, אבל בסדר, זה מובן. כאמור, בשלב הזה אף אחד לא חייב לי אישית כלום. אבל כשמישהו מחזיר חוב, זה קורה המון, זו הפתעה מצויינת, זה נפלא. אנו צוברים חובות כאלו ואני אוהב את זה מאוד.

If a warrior wants to pay back for all the favors he has received, and he has no one in particular to address his payment to, he can address it to the spirit of man, That's always a very small account, and whatever one puts in it is more than enough.
Carlos Castaneda

הטלה של נינג'יטסו - קאטה גורומה - אקבן אומנויות לחימה